כבוד ראש הממשלה, מר לבני ציפורי

דורה קישינבסקי הצביעה כאן על בעייתיות בתמונה של ציפי לבני בכרזות הבחירות של קדימה. בשכונות מסויימות בירושלים ובבני ברק אין בעיה כזאת – מודעות הבחירות של יו”ר קדימה והמועמדת לראשות הממשלה פורסמו שם בלי תמונתה – כנראה כחלופה לכך שהיא תפורסם עם התמונה ותושחת. לפי הארץ, בירושלים לפחות מדובר בחוזה של חברת השלטים עם העירייה, שאוסר פרסום תמונות נשים במספר אזורים חרדיים בעיר, “זאת כדי לא לפגוע ברגשותיו של הציבור החרדי במקומות הללו”, לשון הדיווח.

לבני היא מועמדת לראשות ממשלה עם אג’נדה חילונית, שכוללת בין השאר נישואים אזרחיים, שאמרה באחרונה כי “ישראל היא לא מונופול של רבנים. ישראל היא מדינה יהודית, אך מדינה יהודית אינה מדינת דת אלא בעיקר מדינת לאום” וכי “קדימה תייצג את ישראל ותקבע את הזהות שלה כמדינה יהודית, בלי למכור את המדינה לחרדים בדרך. זה עניין לאומי ולא רק דתי”.

איך מסתדרת האג’נדה הזאת עם ההסכמה להסיר את תמונתה של לבני? דוברה של לבני, גיל מסינג, אמר להארץ: “יש מספר מקומות ספורים בכל הארץ, בעיקר בירושלים, שבהם לא עלתה התמונה כדי לא לפגוע ברגשות הציבור במקום ואנו מכבדים את רגשות הציבור”.

לא אתווכח עם “רגשות” שנפגעים מתמונת פנים של מועמדת לראשות ממשלה. אבל יש לי ויכוח עם החלטתה של המועמדת. בכבדה את הרגשות החרדיים והסכמתה להסיר את תמונתה משלטי החוצות, לבני נותנת הכרה ולגיטימציה לאמירה שתמונת פנים של אישה היא פגיעה ברגשות הציבור, ובהשלכה – שמקובלים עליה השוביניזם והאפליה נגד נשים בציבור החרדי (ואין בכך טענה מצדי שאין אפליה ושוביניזם בציבורים אחרים).

אם לבני רוצה שנאמין שאאמין לה שהיא וקדימה מייצגות פוליטיקה חילונית שלא מוכרת את המדינה לחרדים, עליה לברור בקפידה אילו אמונות ורגשות דתיים היא מכבדת (אין פסול, למשל, בשמירה על כשרות בארוחות רשמיות ובהימנעות ככל הניתן מנסיעות רשמיות בשבתות וחגים), ומול אילו היא מביעה סלידה והתנגדות (יש פסול, למשל, באוטובוסי אפרטהייד עם הפרדה משפילה ומדירה בין גברים לנשים, במונופול דתי על נישואים וגירושים, בהלבשת נערות בשקים בטקס חנוכת גשר בירושלים ובהעלמת פרצופה של מועמדת מכרזת בחירות, כי פרצוף של אישה פוגע ברגשות). הכרה ולגיטימציה לדברים כאלה הן פגיעה בעקרונותיי ובאמונותיי החילוניים. לבני צריכה להחליט מי היא רוצה שיבחר בה ואת מי היא נאלצת להעליב.

הערות

• אני מתנגד לשלטי חוצות, בטח בהיקף שבו אנחנו רואים אותם היום, וחושב שהמרחב הציבורי צריך להיות הרבה יותר נקי מהם.

• יש לי בעיה, בין שאר הבעיות שלי עם השלטים הללו, עם השימוש המחפצן שהם עושים בגוף האדם ובפרט האישה. אם קדימה היתה מפרסמת את עצמה כך, היה לי קשה יותר לטעון נגד נפגעי-הרגשות. אבל הם עשו לי עבודה קלה כשבחרו להיפגע מתמונת פנים.

• וברור שהיה מעניין יותר לראות קמפיין עם מסרים בעלי משמעות, ולא הבטחת “מה שטוב למדינה” מעורפלת ופטרנליסטית (מטרנליסטית?) מתנשאת שאומרת, “יהיה בסדר, תסמכו על הבובה-על-חוטים-דה-ז’ור של אדלר”.

• לא הייתי מצביע לקדימה עם מקל, כך שהקריאה ללבני להחליט מי יבחר בה לא נוגעת אלי אישית, אלא לאנשים, חילונים ולא חילונים, שחשים כמוני בסוגיה הזאת.

תגובות

23 תגובות לפוסט “כבוד ראש הממשלה, מר לבני ציפורי”

  1. מסמך Excel on 22 בנובמבר, 2008 23:40

    מתחבר לפוסט האחרון של “ואן דר גראף אחותך”:

    http://vandersister.blogli.co.il/archives/128

  2. kenny on 23 בנובמבר, 2008 00:03

    הסתייגות אחת. כפי שכתבת שההכרה ולגיטמציה כאלה הן פגיעה “בעקרונותיי ובאמונותיי” אני חושב שגם את הרישא של הפסקה היה עליך לנסח בלשון יחיד (כלומר, “שאאמין לה”). אתה מציג את העקרונות שאותם יש לכבד ואת אלה שאין כאמת מוחלטת, בעוד שלמעשה מדובר פה בהחלטה אישית המשתנה מאדם לאדם.

    כן, אני מודע לכך שמעצם היותו בלוג אישי הדברים הכתובים בו מייצגים את תחושותיך ודעותיך ולא אמת מוחלטת, ובכל זאת אני חושב שכפי שנזהרת בניסוח לקראת הסוף כך היית צריך להתנסח גם בראשית הפסקה.

    ובהערת אגב, קראתי לדבריי “הסתייגות” משום שככלל אני מסכים עם דבריך.

  3. עידו קינן on 23 בנובמבר, 2008 00:49

    kenny, ההסתייגות התקבלה.

  4. שחר שמש on 23 בנובמבר, 2008 08:32

    לא מסכים איתך. אני חושב שאלו שאלות של “איפה מותחים את הקו”, ולמתוח את הקו מעבר לנקודה שאתה מציע זה כבר, לדעתי, כפיה חילונית.

    אתה מתנגד, ובצדק, להלבשת רקדניות בשקים בטקס פתיחה של גשר. בצדק, בגלל שמדובר בטקס של כולם. בצדק בגלל שזה נעשה ברגע האחרון, ומסיבות פוליטיות ולא אחרות. בצדק, כי בעצם היה פה אכיפה של עקרון של קבוצה על פני הכלל.

    עכשיו אתה, בעצם, טוען שבגלל שקדימה לא עשו את אותו הדבר בכיוון השני, הם לא בסדר. לדעתי זה נסיון ללכת רחוק מידי.

    אין פה עקרון מקודש שעברו עליו. לא מדובר בהפרדה באוטובוסים, שזה משהו שמצלצל לכולנו מהאפליות נגד שחורים באמריקה (יותר מאשר בדרום אפריקה, לפחות באוזני). כן, מדובר פה ב”עקרון” חשוך ובהקצנה מטופשת של עמדות (לצורך הדוגמא המצחיקה – אם היום מרים, אחות משה, היתה מנסה לצאת במחולות ולשיר שיר הלל לכבוד נס שאלוהים עשה, היו זורקים לעברה דברים וצועקים “קול באשה ערווה”). עדיין, כל עוד מתעקשים שהחושך יישאר באיזור שלהם, אני לא רואה בזה את אותו פסול שאתה.

    להיפך. לשיטתך, אם קדימה היו חושבים על החרדים, ועל כן מורידים את התמונה של לבני מכל השלטים בכל הארץ, אתה היית מבקר אותם פחות.

    שחר
    נ.ב.
    עוד לא החלטתי למי להצביע הפעם, ובעוד שלא אפסו הסיכויים שזה יהיה קדימה, הם גם לא גבוהים במיוחד.

  5. איפי on 23 בנובמבר, 2008 09:04

    מי אתה שתחליט מה הם “רגשות” מה הם רגשות.
    נכון שכל אחד יכול להיפגע, תיאורטית, מכל דבר אבל אין צורך לזלזל ברגשות של קהל אחר רק בגלל שאתה לא מבין אותם.
    שימוש מיותר במרכאות ב404?..

  6. שלא לומר on 23 בנובמבר, 2008 09:16

    ראו גם: http://www.hahem.co.il/friendsofgeorge/?p=286

    איפי, מי שאומר שלראות את פניה של אשה על שלט ברחוב שלו זו העלבה או פגיעה ברגשותיו, משהו לא בסדר איתו. זה לא אמור לעלות אפילו לדיון.

  7. דורה on 23 בנובמבר, 2008 09:33

    איפי, זה לא עניין של איזה חוסר הבנה ערטילאי. אנחנו הרי יודעים מה עומד מאחורי הבעיה עם נשים בשלטי חוצות — הרחקה כוללת של נשים מהמרחב הציבורי, לפעמים בתואנה שהן עלולות להעמיד למישהו את הזין ולפעמים בתואנות עוד יותר מעליבות את האינטליגנציה. אם יצליחו להסביר לי למה הם לא רוצים לראות את הפרצוף של לבני ברחוב בלי לרמוז שמעמדי כאשה נחות, בלי לכפור בזכותה של לבני להיות ראש ממשלה, ובלי להוציא את עצמם מהשיטה הדמוקרטית של המדינה הזו, יהיה על מה לדבר.

  8. עופר לנדא on 23 בנובמבר, 2008 10:30

    ומה עם הפגיעה ברגשות שלי כשמישהו חושב שאני מספיק מטומטם בשביל להאמין שגברת ציפי “אני-עשר-שנים-בפוליטיקה-ולא-עשיתי-כלום-ולכן-אני-מוכרת-את-עצמי-כאשה-ישרה” ליבני היא באמת מה שטוב למדינה?

  9. חדש! קדימה בטעמים. ועכשיו, 100% נטול ציפי לבני : חדר 404 • הבלוג של עידו קינן on 23 בנובמבר, 2008 11:13

    […] הסרת התמונה של ציפי לבני לא הספיקה, ומיכאל זילברמן צילם בבני ברק שיבוש של השלט בו הוסר גם שמה. […]

  10. ניבה on 23 בנובמבר, 2008 13:27

    איפי ושחר, “רגשות” זה לא מושג מעורפל שמתייחס למשהו שכל אחד יכול, כאילו, להפגע ממנו. אף אחד לא מבקש שציפי לבני תגיע לבני ברק בבגד ים. מדינת ישראל היא מדינה דמוקרטית שאמורה להבטיח שוויון זכויות גם לנשים, מדינת הלכה מעצם הגדרתה לא יכולה להבטיח שוויון כזה היא הרעיון שמאחוריה שולל את הערכים הדמוקרטיים. מכיוון שבני ברק וירושלים הם חלק ממדינת ישראל, וירושלים היא בירת ישראל, התושבים בהן צריכים להתמודד עם קיומן של נשים בזירה הציבורית. מעבר לזה, מה יקרה אם היא בטעות תהיה ראש הממשלה, גם אז הם יעדרו מאירועים רשמיים?
    דמוקרטיה והתחשבות ברגשות המיעוט הם יותר מפרוצדורה של “הרוב קובע” והרעיון הדמוקרטי הוא חילוני. יש גבול כמה אפשר לשחוק את זה, ולהמשיך להתכסות במילים כמו “התחשבות ברגשות” ו”קבלת האחר”.

  11. העלמה עפרונית on 23 בנובמבר, 2008 14:03

    אגב, בג”צ קבע ממש לא מזמן[1] שאין חיה כזו לא לפרסם תעמולת בחירות כשמדובר בנשים.

    [1]ביחס לסירוב לפרסם את רשימת “התעוררות ירושלמים” בבחירות המקומיות כי מספר 1 ברשימה שלהם אשה.

  12. העלמה עפרונית on 23 בנובמבר, 2008 14:06

    ניבה, זה איכשהו בסדר ש*הם* יעדרו מאירועים רשמיים, זה לא בסדר שהם ידרשו שלבני (או כל אשה אחרת, או כל שחור אחר) תעדר מאירועים רשמיים.

  13. יוסי on 23 בנובמבר, 2008 14:41

    רק רציתי להגיד שאפו על “לא הייתי מצביע לקדימה עם מקל”. יצירתי.

  14. שגיאB on 30 בנובמבר, 2008 14:12
  15. יריב מ on 1 בדצמבר, 2008 19:36

    הביטוי “פגיעה ברגשות” הוא פשוט טפשי ומטעה – מדובר בהלכה דתית מזן מסויים, שהיא בעצם גם סוג של אידיאולוגיה עם מקור של ציווי עליון.

    אם יש קהילה שזו האידיאולוגיה שלה ורוצה לשמר אותה במרחב שלה, אז נראה לי שבמקרה הזה הפגיעה בציבור אחר היא מינימלית אם בכלל וסבבה להם, שיהנו.

    הבעייה מתחילה עם אזורים יותר מעורבים.

  16. דנה on 2 בדצמבר, 2008 13:27

    אני חילונית, אוכלת חזיר בשבת ולא מוכנה לתקרב לרבנות… ובכל זאת, כשאני עולה על אוטובוס ויש מקום פנוי רק ליד דוס, אני לא אשב לידו, מתוך הבנה והתחשבות ברגשותיו. אני מודעת היטב לזה שדוסים לא נוהגים באותה ההתחשבות כלפי חילונים, ולא איכפת לי. הם כאן ולא ילכו לשום מקום וצריך ללמוד לחיות איתם, ואם זה אומר שלא ישימו תמונה של ליבני המאה שערים, נו שויינ, גם כך הם יצביעו אגודה. למה להתריס ולהכעיס, הרי שום דבר טוב לא יצא מזה, רק החרפה של איבה בין דתיים וחילונים. ויש גם משפט שאומר CHOOSE YOUR WARS…

  17. ציפי לבני מרוטשת, אבל השיער שלה נראה נפלא : חדר 404 • הבלוג של עידו קינן on 4 בדצמבר, 2008 00:58

    […] בהמשך לדברים שכתבתי פה, שמחתי לקרוא שציפי לבני הורתה להחליף את השלטים ללא […]

  18. ‏היתוך קר למפגרים » פוטושלי דיזאסטר‏ on 24 בדצמבר, 2008 15:16

    […] הארכיון [של אחרים]: כבוד ראש הממשלה, מר לבני ציפורי. תגובות ב- RSS 2.0. אפשר להגיב או לטרקבק […]

  19. עם כל הכבוד למת, הוא לא יחליט מה זה כבוד המת : חדר 404 • הבלוג של עידו קינן on 23 במרץ, 2009 17:07

    […] של מאמינים, בני כל הדתות”. מאמינים, כידוע, יש להם רגשות פריכים במיוחד, שמתירים להם להתנגד לכל מיני דברים בלי לספק נימוקים […]

  20. הילרי קלינטון הועלמה מצילום המעקב אחר בן לאדן בעיתון חסידי : חדר 404 • הבלוג של עידו קינן on 6 במאי, 2011 13:33

    […] בחדשות העלמת נשים מכרזות: קדימה פרסמה כרזות של ציפי לבני ללא תמונתה בבני ברק שמה של ציפי לבני קולף מכרזה בבני ברק תמונתה של שלי […]

  21. למחוק את עלמה זק כדי לא להרגיז חרדים? אני על זה : חדר 404 • הבלוג של עידו קינן on 6 במאי, 2011 15:16

    […] קלינטון ואישה נוספת הועלמו מתמונה בעיתון חרדי חסידי ציפי לבני הועלמה מכרזות בבני ברק שמה של ציפי לבני הועלם מכרזה בבני ברק שלי יחימוביץ’ […]

  22. גולן on 7 במאי, 2011 03:45

    תמונה עם פרצוף של לבני זה פוגע בכולם! לא רק בחרדים..

  23. תמונות נשים בשלטי חוצות בירושלים? אפשר לפרסם. עובדה : חדר 404 • הבלוג של עידו קינן on 7 בנובמבר, 2011 10:52

    […] קלינטון ואישה נוספת הועלמו מתמונה בעיתון חרדי חסידי ציפי לבני הועלמה מכרזות בבני ברק שמה של ציפי לבני הועלם מכרזה בבני ברק שלי יחימוביץ’ […]

פרסום תגובה

עליך להתחבר כדי להגיב.