חרדי עיכב אוטובוס כשאישה סירבה לשבת מאחור; שוטר חצוף ביקש ממנה “לכבד אותם”
טניה רוזנבליט עלתה הבוקר על קו 451 מאשדוד לירושלים, בדרך לפגישה בשכונה חרדית. הנהג הופתע לראות אישה חילונית עולה על האוטובוס, ואמר לה שיש עליו רק גברים חרדים. היא התיישבה במושב הראשון, על פניו בחירה יומיומית וחסרת כל חשיבות, אבל בישראל של המאה ה-21 זכות שדורשת אישוש בדמות פסיקה (פחדנית) של בג”צ.
בתחנה הבאה עלו נוסעים חרדים, בהו בה והמשיכו פנימה. אחד מהם נשאר לעמוד בגרם המדרגות הקדמי, ליד הנהג. נוסע נוסף נכנס, נעמד בדלת, מנע את סגירתה והביט ברוזנבליט בתיעוב. כשהסירה את האוזניות צעק “שיקסע!” ודרש שתעבור לאחורי האוטובוס. רוזנבליט סירבה. מבחינתו זו היתה סיבה מספקת למנוע מהאוטובוס לנסוע. בחוץ החלו להתגודד מספר חרדים בהפגנה ספונטנית נגד האישה החצופה שהעיזה לשבת מקדימה. הנהג, שלא יכול היה להמשיך לנסוע, התקשר למשטרה. רוזנבליט צילמה ועדכנה בפייסבוק.
“אני עליתי על הקו הזה כי זה הקו שמגיע לי הכי קרוב לאן שאני צריכה להגיע”, הסבירה רוזנבליט את מה שלא דורש הסבר, בתגובה לגולש שחושב שכשאישה יושבת מקדימה זו פרובוקציה, אבל עם חרדים שמבקשים מאישה לשבת מאחורה דווקא אין לו בעיה. “ואני חוזרת, זה קו אגד רגיל. אני לא צריכה ליטופים לאגו, אבל אם אני צריכה לקחת אוטובוס אני אעלה עליו כמו שאני עולה על כל אוטובוס אחר. נכון, זו הייתה ההזדמנות שלי להוכיח נקודה. לחנך אותם זה חסר טעם, כי מי שמוכן להשפיל אישה ככה, לא ראוי שיתייחסו אליו בכלל, אבל מצד שני לא מוכנה לתת להם להגיד לי איפה אני אשב עם כרטיס ששילמתי עבורו בדיוק כמוהם. אמרתי לך, אני נגד ההפלייה גם בתוך החברה שלהם. ואם פעם אחת ירגישו קצת לא נוח לשבת מאחוריי, שיידעו איך הנשים שלהן מרגישות כל פעם שהן נוסעות בקוים הכשרים שהם יצרו”.
לדבריה, “הם לא דיברו אתי בכלל… קראו לי שיקסה, אבל בעיקר דיברו בינם לבין עצמם והתרעמו על הנהג שהוא לא מעיף אותי אחורה. המנהיג הזה שלהם ניסה לארגן הפגנה בזמן שמנע מהאוטובוס לנסוע”. הנהג, לדבריה, נהג כראוי: “הנהג לא העיז להגיד לי דבר וניסה להסביר את זה להם, אבל אין עם מי לדבר שם”.
המשטרה הגיעה. השוטר דיבר עם הנהג, שהסביר לו את המצב, ואז יצא לשיחה של כעשר דקות עם החרדי שדרש שרוזנבליט תשב מאחור. בפוסט שפרסמה הלילה היא מספרת: “השיחה נראתה ידידותית למדי, ובסופה, השוטר בא אלי ושאל אם אני מוכנה לכבד אותם ולשבת באחורי האוטובוס. עניתי שאני מכבדת אותם מספיק בלבישת לבוש צנוע, כי ידעתי שאני הולכת לשכונה חרדית, אבל אני לא מוכנה להיות מושפלת על ידי אלו שלא יכולים אפילו לכבד את אמותיהם ונשותיהם”. “זה היה מעצבן! אפילו הנהג לא העיז…”, היא כתבה.
הסיפור הסתיים בכך שהחרדי שחסם את האוטובוס נשאר באשדוד, כל השאר עלו לאוטובוס, החרדי שעמד ליד הנהג נשאר שם עומד כל הנסיעה, והאוטובוס הגיע ליעדו באיחור של חצי שעה. רוזנבליט כתבה: “היו כאלה שהתרעמו דווקא על העיכוב (חצי שעה) ולא על איפה אני יושבת. מבחינתי זה נצחון קטן”.
“לא צריך להגזים”, היא אומרת כשאני שואל אם תתלונן במשטרה נגד החרדים ונגד השוטר. “אני כן חושבת שצריך להביא את זה לידיעת הציבור ולהלחם בתופעה, אבל מכאן ועד להגשת תביעה הדרך ארוכה…” אני מקווה שהמשטרה תשכיל בכל זאת לבדוק את התנהגות השוטר, שבמקום להגן על רוזנבליט, על זכויותיה ועל פסיקת בג”ץ בנושא, צידד דווקא בחרדי מדיר הנשים. “השוטר והנהג פחדו מהדוסים. הבנתי את זה. מה שחשוב זה פשוט לספר את הסיפור כדי שזה לא יקרה שוב, ושאולי בעוד כמה שנים, כל אדם (ובכלל זה הנשים שלהם!) יוכל באמת לחיות לפי צו מצפונו ולא להיות נשלט ע”י החשוכים האלה”.
“מה שמצחיק”, כתבה בפייסבוק, “זה שאחרי האידיוט הזה באוטובוס, הלכתי לשכונה חרדית לגמרי שם גם גברים וגם נשים, חרדים ככל שהיו, היו נחמדים אליי מאד בכל מקום ואף עזרו לי. אני לא רוצה להכליל, יש ויש. והטיול שעשיתי היום בירושלים היה פשוט כיף, למרות ואולי בזכות הגיוון הזה… כמו בכל תחום, כשלוקחים השקפה לקיצוניות שלה, זה הופך לבעייה. לפני זה יש המון דברים יפים בכל דבר, גם בדת”.
פעולת מחאה נגד הפרדה באוטובוסים
מתנגדי ומתנגדות הפרדה יעלו ב-1.1.2012 על קווי מהדרין באזור ירושלים, חיפה ותל אביב ויפרו את ההפרדה בגופם.
תגובות
68 תגובות לפוסט “חרדי עיכב אוטובוס כשאישה סירבה לשבת מאחור; שוטר חצוף ביקש ממנה “לכבד אותם””
פרסום תגובה
עליך להתחבר כדי להגיב.
[…] עצרו את קו האוטובוס 451 מאשדוד לירושלים משום שאישה ישבה […]
[…] לפני זה יש המון דברים יפים בכל דבר, גם בדת”. מקור: חדר404 רשיון: CC שתףFacebookEmailDigg Tagged אוטובוס, הדרת נשים, […]
[…] הפרק הקודם: טניה רוזנבליט עלתה ביום שישי על אוטובוס והתעלמה מנאצות של חרדי שדרש […]
הפתרון לעולם השחור הוא פשוט. צריך רק מישהו שיישם אותו בלי לפחד.
קוראים לזה הפרדת הדת מהמדינה ובהמון מדינות נאורות הוא טרוויאלי.
לא מבין מדוע לא מתעשתים פה כל הפוליטיקקים יחד למען מטרה נעלה זו, לפני שנהפך לקהיר, טהרן ודמשק… וזה ממש לא רחוק היום הזה אם לא נתעורר בזמן.
טניה- אלופה! פשוט אלופה! כל הכבוד לך!
את ממשיכה את הדרך הנכונה.
הייתה, למשל, בחורה בשנת 2001, ש”זכתה” למבטים פוגעים וקריאות גנאי באוטובוס (לא חרדי) בבני ברק, קראו לה בכל מיני קללות מאוד מעליבות,
לפני שהבחורה ירדה מהאוטובוס כשהגיעה לתחנה שלה היא הרימה את החולצה וחשפה את החזה שלה, הדוסים היו כלכך המומים, אבל לא יכלו שלא להסתכל. אותה אני זוכרת עד היום, אלילה!
אני בעצמי גם עליתי בירושלים לא פעם על אוטובוס עם הפרדה, והרגזתי את הדוסים בכך שעמדתי עם בן זוג לשעבר בתחילה האוטובוס, מחובקים. שינסו להעיר לי!
כל הכבוד לך. עוד ועוד נשים צריכות להמשיך את הדרך הזאת. ואולי נביא למהפיכה!
לצערי תופעות שכאלה ילכו ויחלחלו ברחבי הארץ ככדור שלג שלא ניתן לעצירה. לדעתי לא ניתן לעצור תופעות כאלה כל עוד ישנה רוח גבית אוהדת מצד הנהגת המדינה ומצד מרבית חברי הכנסת. הגיע הזמן לנפנף את הסיעות הדתיות והחרדיות מהכנסת (בבחירות הקרובות) ולבחור בהנהגה שפויה למדינה.
למה טניה העלימה את הכל מהפייסבוק?
כל הקישורים עבדו עד לפני מספר שעות. עכשיו נעלם ה- note, התמונות וכל זכר. למעשה היא די העלימה את הסיפור מהפייסבוק.
מישהו מאיים עליה? מה קרה בדיוק?
[…] חרדי עיכב אוטובוס כשאישה סירבה לשבט מאחור; שוטר חצוף ביקש ממנה "לכבד אותם". (חדר 404, 16.12.11) […]
אחים חמודים ומתוקים,
באמת כ”כ נחמד מצידכם שאתם כך דואגים לנו, הנשים החרדיות ה’ממודרות’ עפ”ל.
אבל!! גם אנחנו חפצות בזה!! גם אנחנו רוצות בזה!! וכמה טובות גדולות יש בענין!!! אז במיטותא, אל תתערבו בעניין לא לכם, אל תתערבו באמונה ודרך חיים!!
אוטובוסים מופרדים זה לא בת”א וגם לא בגבעתיים, ראשלצ או נס ציונה. זכותנו המלאה בתור צרכנים לקבוע את אופיו של המוצר ואין לאי מי הזכות להתערב.
תודה, אבל לא תודה!!!
אם את רוצה לשבת מאחור, שבי מאחור. אבל תמסרי לאחים שלנו שלא יגידו לנו איפה לשבת.
דרך ארץ קדמה לתורה.
http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000708653
[…] עבור מי שבדיוק נחת מהחלל, הכוונה ב"טניה" היא לפרשה מלפני מס' ימים, כאשר טניה רוזנבליט, סטודנטית בת 28 מאשדוד שעלתה שלשום […]
הסתתרה בינתי !
את נשמעת אישה נאורה וליברלית שמוכנה להקדיש דקה מחשבה גם בשביל האחר
אז בעצם מה קרה כאן ?
עלית לאוטובוס שאפילו הנהג נדהם שעלתה בו אישה
ואז החלטת לשבת מקדימה שבזה אין שום בעיה
אבל….. כיוון שאת אדם שמשתדל לכבד את הסביבה ללא שום קשר למוצא אתני כזה או אחר
ברגע שביקשו ממך יפה לעבור מקום היית יכולה לעבור ולו רק בגלל שכאדם ליברלי שדורש את חירותו את צריכה קודם לאפשר את חירותו של האחר
ואם תחשבי מעט תראי שאמנם המקרה לא היה צריך להתנפח לרמה כזו מכוערת אבל הגורם לכך הוא החלטתך (אולי בתום לב) לא לאפשר לאדון שביקש ממך יפה את חירותו
נ.ב. כן גם אני מסורתי ומשתדל לכבד כל אישה שתרצה לשבת ולא יהיה לה היכן לשבת במקומי !
כל הכבוד לגברת הזו , הלואי שהיו הרבה נשים אמיצות כמוהה , הבעיה שבמגזר החרדי הנשים מסכימות עם זה שהן ” סוג ב'” כך הן קוראות לעצמן לצערי , וזו לא המצאה שלי זה מוכר לי ממקור ראשון משיחה עם אישה חרדית , כששמעתי אותה אומרת את זה הזדעזעתי , וזה לא מפריע לה
קודם כל החרדים לא אנשים חשוכים גם אני חשבתי ככה לפני שחזרתי בתשובה אבל ממבט מקרוב האמת היא אצלם נכון שיש אנשים שקצת מקצינים זה לא אומר שכולם לא בסדר והאישה היא לא סוג ב הלואי שבעולם הלא דתי היו מכבדים את האישה כמו בעולם הדתי הייתי שם ושמעתי איך ילדים מגיל כלום מדברים על האישה אז בואו לא נשחק אותה נאורים זבל אפשר למצוא בכל מקום השאלה מה אנחנו מחפשים וחבל מאוד שאתם לא עושים כזה רעש וצעקות כשאבא לא דתי רוצח את הילדה שלו אמא לא דתי מטביעה את הילדה שלה וכו
[…] חרדים קיצוניים, חרדי נעצר בחשד שירק על אישה בבית שמש, חרדי עיכב אוטובוס כשאישה סירבה לשבת מאחור; שוטר חצוף בי…. יש עוד משהו? אולי, אבל איפה הפרופורציה? אפשר להשוות בין […]
בענין המלבושים…
ותתפשהו בבגדו לאמר שכבה עמי ויעזב בגדו בידה וינס ויצא החוצה: (לט, יב)
הנה, על אף שלא שייך כלל להשיג מהותו של יוסף הצדיק, ובשכלינו הדל לא שייך כלל לדרת לעומק כוונת פעולותיו, בכל זאת שומה עלינו להתבונן במעשיו וללמד מהם ארחות חיים, שהרי התורה נצחית היא, ואם נכתבו מעשיו בתורה ודאי שיש בהם הוראה גם לדורות, וכל דור כפי בחינתו ומדרגתו יכול להפיק מהם לקחי חיים.
וקודם שנעיין באותה נקודה שרוצים אנו להוציא מהכתוב הנזכר נביא את דברי רש”י לעיל על מאמר הכתוב (לט, ו) ויהי יוסף יפה תואר ויפה מראה, וז”ל: כיון שראה עצמו מושל, התחיל אוכל ושותה ומסלסל בשערו, אמר הקב”ה אביך מתאבל ואתה מסלסל בשערך? אני מגרה בך את הדוב, מיד ותשא אשת אדוניו וגו’ עכ”ל.
באלו הדברים מגלה לנו רש”י הק’ את הסיבה שהביא את יוסף לידי נסיונו המר, יוסף שראה בהצלחתו התחיל ליפות את עצמו, והיה בזה טענה על אותו צדיק שעשה כל זאת בשעה שאביו מיצר ודואג עליו, ולכן נענש על ידי זה, שאותה אשה ארורה התחילה להתגרות בו והוצרך להתמודד עם נסיונו הקשה.
ועל פי הקדמה זו אפשר לומר, כי מאחר שמטרת הסלסול היה כדי להתייפו להתייפות, כמו כן אפשר ששינה גם את בגדיו, שגם על ידם יתכבד על הבריות, וכיון שזה היה הסיבה לנסיונו, לכך ‘ותתפשהו בבגדו’.
כי איתא בספרים הקדושים הקדושים כי הסטרא אחרא רודפת אחר כל אדם מישראל שיש בו ניצוצות של קדושה, וברצונה להתגרות בו כדי להפילו ולינוק על ידי זה מן הקדושה, אך כל עוד שאין היא מוצאת בו איזה פגם, אין היא יכולה להתגרות בו, ורק אחר שנמצא בו פגם אז יש לה אחיזה באותו אדם ובכך בנקל להתגרות להתגרות בו ר”ל.
וכעין זה היה ביוסף הצדיק, כי האשה הארורה זו היתה שליחה של הסטרא אחרא, ויוסף הצדיק הרי היה אדם השלם, ולולא אותו מעשה (של הבגדים ולסלסל השערות וכו) לא היה לה מקום להתגרות בו, ורק מכוח אותו מעשה היתה לה אחיזה בו, ולכך תפסה אותו בבגדו, אך אותו צדיק הבין מיד מה הביא עליו אותה צרה, ותיכף ראה לנכון להפשיט מעליו את אותם הלבושים, וזהו שממשיך הכתוב ואומר ‘ויעזוב בגדה אצלה’ כי מאחר והבין שזה הוא הגורם לנסיונו מיד הסירם מעליו, ובכך זכה להינצל מצפרני הסטרא אחרא ‘וינס ויצא החוצה’. כאותן הדברים רואים אנו בזוהר הק’ בפרשתן (ח”א קצ:) שכשהיצר הרע חפץ לקבל שליטה על האדם מסית אותו תחילה בענין הנ”ל ע”ש.
הרי לנו מכאן שענין הלבוש אינו ענין של מה בכך, ושנוי הלבוש הוא פתח להתגרות היצר הרע באדם, ובכדי לבאר הענין הטמון בלבוש, נביא מקודם את דברי האר”י הקדוש (שער הכוונות- דרושי ברכת השחר, ברכת מלביש ערומים) שכתב בזה”ל: ‘ודע שאין טוב לאדם ללבוש שני מלבושיו ביחד, והעושה כן קשה לשכחה, וסוד הדבר הוא, כי הנה מלבוש האדם הוא מן הקדושה, ועל ידי העבירות שהאדם עושה, גורם להתלבש בקליפות, ושיתאחזו הקליפות במלבושיו, והנה המלבושים יש בהם בחינת אור המקיף מחוץ להם כנודע, כי יש אור פנימי בפנים, ונכלל בתוך הגוף, והמלבוש סובב את הגוף, ועל המלבוש הם האורות המקיפים, ועומדים מחוץ המלבושים.
והנה לכל לבוש ולבוש, יש בחינת אור מקיף, ואין לך דבר שדוחה את הקליפות כמו אור המקיף, לפי שאין יכולת בקליפות, לינק ולהתאחז באור המקיף, לכן הוא עומד בחוץ, ואין לו פחד מן הקליפות, ונמצא כי המחבר שני מלבושיו ולובשם ביחד, אינו נותן מקום לאור המקיף ליכנס תוך שני המלבושי המלבושים יחד, ולהקיף בין כל לבוש ולבוש, ועל ידי כן אין הקליפות נדחות משם’ עכ”ל.
מתוכן אלו הדברים אתה למד ענין הלבוש מהו, רואים אנו כאן כי מלבד מה שהלבוש משמש לגוף, משמש הוא גם לנפש האדם, ולאורות הפנימיים שבו, והלבוש עצמו הוא ‘אור המקיף’ המגן על האדם לבל יתאחזו בו החיצונים, ולאור האמור מובן טעם הדבר שיש בכוח שינוי הלבושים פתח לסטרא אחרא להתגרות באדם, כי מאחר ועצם הלבוש אינו כדבעי ובו בעצמו יש פגם, לכן אין ביכולתו לעשות את פעולתו ולהגן מפני כוחות הטומאה, ואלו הכוחות הרי רואים הם לעיניהם כי אלו הלבושים הם מחסום לפניהם, לכן תחילת דרכם הוא לפתות את האדם לשנות מלבושיו, כי זה כל חפצם לאחוז באלו האורות הפנימיים, ויודעים הם כי רק ע”י הפגם בחומת השמירה יהיה ביכולתם לחדור בתוך תוכו של אדם ולהתגרו ולהתגרות בו.
ולכך יזהר מאוד האדם לא לשנות ממנהגי האבות בלבושים, הן בלבוש הגברים, שלא ישנה ממה שהלכו אבותיו, והן בבגדי הנשים, שלא לשנות מצניעות, דהיינו מצניעותן של האמהות אפילו כלשהו, כי יש לאלו הבגדים יסוד גדול בקדושה, ובאמת ענין זה רואים אנו בחוש, שאדם שרוצה לעזוב את דרכי אבותיו, הדבר הראשון שהוא עושה הוא החלפת בגדיו, וכך הוא מתחיל להתדרדר ברוחניות מטה מטה. כי כאמור היא הגורמת להסרת כל האורות המקיפים מהאדם, ומאז יכולים הקליפות והמזיקין לשלוט עליו ח”ו. ויה”ר מלפני אבינו שבשמים, שכשם שזכו אבותינו במצרים לגאולתם בזכות שלא שינו את לבושם, כך יזכה אותנו השי”ת בזכות האחיזה באלו המלבושים, לגאולה השלימה במהרה בימינו בקרוב ממש אמן.