איקאה הולכת למות. את הרהיטים שלכם תדפיסו בבית


עידו קינן

יוצרשת - קליק לארכיון המדור. צילום: Pixelated Mural, by iandavid - Ian Westcott (cc-by-nc-sa); עיבוד: עידו קינן

איקאה מוכרת לנו חלקי רהיטים להרכבה לפי הוראות קשיחות. כרזה שיצר המעצב טל ארז מציגה סניף איקאה נטוש וחרב. בעתיד הנראה לעין, הוא מאמין, הצרכנים – הוא מעדיף את המונח “משתמשים” – יהיו מעורבים כבר בשלב תכנון ועיצוב המוצר, ואת הדגם התלת-ממדי הדיגיטלי ידפיסו איפה שירצו – “לא נלך לאיקאה, אלא נוריד את הקובץ שאנחנו רוצים ונייצר אותו בבית או בשכונה”. ארז בוחן את מקומם של עמיתיו למקצוע בעתיד הזה, ואת חלקם בהובלתו.

הסוף של איקאה. כרזה של טל ארז

בתואר השני שלו בעיצוב בדיזיין אקדמי באיינדהובן שבהולנד כתב ארז את התזה שלו, Design for a New Consumer, שנולדה משתי מגמות, הכוח הפוליטי והצרכני שהווב 2.0 נתן לאנשים, והתפתחות הייצור הפרטי/ביתי באמצעים שבהם מדפסות תלת-ממד, מכונות כרסום דיגיטליות וסדנאות ייצור דיגיטליות (fab labs). “עיצוב תעשייתי נקרא כך כי הוא נולד למהפכה התעשייתית, שהולידה את המושג צרכנים. את הטכנולוגיות הללו מכנים לא פעם המהפכה התעשייתית השלישית או הבאה”, הוא מסביר. “[היום יש] הנגשה של אמצעי הייצור ברמה המקומית והביתית – או ברמה היותר סוציאליסטית, הביזור של אמצעי היצור. ברמה מאד פשטנית, העתיד מבטיח שאנחנו שולטים באמצעי הייצור”.

טל ארז. צילום באדיבותו

התמה בפרויקטים האמנותיים שיצר ברוח התזה היא “לפתוח את תהליך העיצוב לדיאלוג מול הצרכנים החדשים, שהם אקטיביים יותר, משתפים יותר ומשותפים יותר. בכל הפרוייקטים, המעצב מוותר על חלק מהשליטה, ומאפשר למשתמש לקבל החלטות בתהליך ולהיות שותף פעיל בצורה כזו או אחרת בתהליך העיצוב”.

אחד הפרוייקטים הוא Box-o-rama (שנוצר בשיתוף “איבנט ארכיטקטור”), פלטפורמת רשת שמאפשרת למשתמשים לארגן קופסאות על פלטת עץ סטנדרטית וליצור ריהוט מותאם אישית. בסוף התכנון, המערכת מחשבת וקובעת את מעטפת המבנה ואת עובי הפלטה הנחוצים, והרהיט הסופי מיוצא בקובץ שך דגם תלת-ממדי. “הרעיון היה לייצר ממשק שבו המעצב מגדיר מגרש משחקים, סטנדרטים של איכות, פונקציונליות ושפה אסתטית מזוהה, אבל מכילים בתוכם אינסוף אפשרויות, ולפתוח את הספקטרום של מה שאתה יכול לעשות”, אומר ארז. “אתה יכול לעצב בעצמך, לקנות עיצוב שמישהו אחר עשה, לשחק בתוכנה ולא לקנות את המוצר בסוף, לייצר קטלוג הולך וגדל של אפשרויות, של מה הרהיט הזה יכול להיות. אתה יכול לקנות את המוצר שלם, מפורק אבל צבוע, מפורק ולא צבוע, או לקבל רק את הקבצים ולייצר בעצמך”.

BoxORama_EventArchitectuur&TalErez_For_Droog_Design_Davide_Lovatti

Box-o-rama, פרויקט של טל ארז ואיבנט ארכיטקטור

בתזה שלו כתב ארז על גוגל אובג’קט: “זה מתקשר בצורה ברורה את העתיד המאוד אפשרי של כמה שנים קדימה, שאומר כמו שיש לנו היום גוגל אימג’ז – תחפש אגרטל ותקבל אינסוף תמונות של אגרטלים – אפשר לדמיין עתיד שבו במקום שתדפיס תמונה של אגרטל, תדפיס את האגרטל עצמו. האינסוף הזה מבלבל אותנו בהקשר של הבחירה – איזה מוצר אני רוצה. יש לזה השלכות מבחינה כלכלית, מה יגרום לך לרצות לעשות מוצר שהוא שלך ולא שחבר שלך ישלח לך את האגרטל שהוא עיצב”.

Google Objects, קונספט של טל ארז

עיסוק נוסף באגרטלים נעשה בפרויקט instances (בשיתוף סטודיו דיזיינסט), אוסף אגרטלים שבתוכם קודים לסריקה. ארז מסביר: “זה כמו גלישה במרחב הפיזי. כל אגרטל מכיל קודים של מניפולציות צורניות על האגרטל הפיזי, אבל בשביל לסרוק אותם אתה צריך להרוס את האגרטל. הרעיון הוא שתגיע למצב שתגיד, ‘זה יפה מדי בשביל שאני ארצה להרוס אותו’. בנקודה הזאת של לקיחת אחריות מגיע רגע בחירה ושייכות, הרגע שהאגרטל הופך להיות באמת שלך”.

instances, יצירה של טל ארז וסטודיו דיזיינסט


התפרסם במקור בטור “יוצרשת” במדור fi בגליון מרץ 2013 של מוסף פירמה של גלובס


תגובות

2 תגובות לפוסט “איקאה הולכת למות. את הרהיטים שלכם תדפיסו בבית”

  1. יובל on 11 באפריל, 2013 22:30

    תמוהה העצלנות שבאי-שינוי הכתובת שבדפדפן.

  2. ש on 12 באפריל, 2013 01:55

    למה להשקיע בגרפיקה אם אפשר היה עד לא מזמן לצלם תמונה אמיתית טובה בהרבה?

פרסום תגובה