כך הפכה דורה החוקרת מגיקית לפקאצה
בשנת 2000, שנה אחרי הפיילוט המוצלח שלה, הגיחה לטלוויזיה דורה חוקרת הארצות (Dora the Explorer, ובעברית “מגלים עם דורה”), ילדה לטינית-אמריקאית בת 10, שחומת עור, בעלת פריזורת קארה-קערה חומה ועיניים חומות גדולות, שיצאה למסעות ניווט הרפתקניים וחינוכיים של פתרון חידות וגילוי של העולם החייכני שסביבה (גשר! תיק גב! שער! ספר אדום גדול!). לתפקיד המבוגר האחראי שלצדה לוהק בוטס הקוף הרעשני (מרקו התקשר, הוא רוצה תמלוגים), ואת תפקיד הזאב הרע גילם סווייפר השועל התחמן, חטפני בגירסה העברית. המנה האנומלית הזאת בתפריט הפאסט הטלוויזיוני החזיקה עשור שלם, אבל עכשיו ערוץ ניקולודיאן וחברת המשחקים מאטל רוצים לבגר אותה, כלומר להעביר אותה תהליך של כוסיפיקציה, כדי שהיא תדבר לטווינאייג’ריות (גילאי 10-15) שמתחילות להשתעמם מבוטס וספר אדום גדול ולגלות עניין במגפיים וליפסטיק אדום קטן. קולקציית הסתיו הקרוב של דורה תכלול פחות שומן ילדוּת ופחות בד.
דורה נולדה מן האינטרנט, בימים שבהם בועת הדוטקום התמלאה אוויר ודולרים לקראת הפיצוץ והתפיחה המחודשת. פתיח הסדרה מציג אותה כדמות במשחק מחשב מהדור הישן, סופר מריו גירסת גן ריקי. גם בסדרה עצמה מופיעה אלמנט וובי בולט, סמן בצורת חץ מאיר את המקומות שאליהם היא צריכה להגיע. היא יודעת למצוא תשובות ופתרונות, כמו הילדים שגדלו על גוגל וּוויקיפדיה, וכשהיא לא יודעת היא שואלת את הצופים שהיא מעולם לא פגשה – כמו שמי שלא מוצא תשובה במנוע חיפוש נעזר בחבריו לאומת האינטרנט. שם הסדרה, Dora the Explorer, מעורר חשד שמא מדובר בכלל בפרסומת סמויה לדפדפן אקספלורר של מיקרוסופט (מה שמציב את בוטס בתפקיד הסייען של מיקרוסופט, מהדק הנייר המעצבן). החשד הקונספירטיבי מתגבר כשרואים את סווייפר (חטפני), שדומה דמיון מטריד ללוגו הדפדפן המתחרה פיירפוקס.
דורה, שקהל היעד המקורי שלה הוא פעוטות וילדי גן, היא חנונית מגניבה: אינטליגנטית, חקרנית וסקרנית, קוראת ספרים, דוברת אנגלית וספרדית, חביבה ואוהבת אדם וחיה. בכל פרק היא יוצאת, בוטס לצדה ותיק הגב המדבר על גבה, למסע בו תדבר עם הצופים ותיעזר בהם, תתגבר על מכשולים ותפתור חידות, תפגוש חברים מוכרים וחדשים, תפטפט בספרדית ותגיע תמיד ליעדה בשלום. גם כשסווייפר השועל מנסה לחבל במסעה, היא לא מקללת ולא מאיימת ולא מרביצה, רק דורשת באסרטיביות “סווייפר, תפסיק לגנוב!” שלוש פעמים, וזה עובד. ספרו את זה לנשיא לשעבר בוש.
הדור הבא של דורה מקוון גם הוא, אבל אחרת. במקביל להבגרת הדמות תשיק מאטל, שהמפורסם במותגיה הוא ברבי, בובת דורה שמתחברת לאינטרנט ו”מעצימה ילדוֹת להשפיע ולשנות את החיים של דורה ושל חבריה”, כפי שלרלרה סגנית הנשיא לשיווק של מאטל, ג’ינה סירארד. בעברית פשוטה, אפשר לשחק איתה כמו עם ברבי 2.0: הילדות יכולות לשנות את אורך שערה, צבע עיניה ותכשיטיה (כרגע יש לה צמיד בצורת פרח), שינויים שיחולו גם בבובה הפיזית, ולצייד אותה באקססוריז נוספים, שיימכרו בנפרד. החיבור יאפשר גם להפעיל את דורה בעולם המקוון, לדבר עם חבריה וגם להרוויח כסף. אין לי מושג איך – אולי היא תגבה תגבה תשלום מחברים לכיתה כדי לעשות להם את שיעורי הבית. הלימוד והסקרנות, הבנתם כבר, הם לא העניין כאן. “הבובה באמת מתחברת לאהבה של הטוויניוֹת לאופנה”, מסבירה סגנית הנשיא סירארד. “הסיפוק המיידי שהבנות מקבלות בעודן משנות את דורה אונלייין וחוזות בבובה משתנה באורח קסם מול עיניהן היא פריצת דרך בשוק הצעצועים של ימינו. בנוסף, ההורים יכולים לחוש בנוח בידיעה שהעולם המקוון של דורה מספק חוויית משחק בטוחה ושלמה לילדים שלהם”. כן, חוויה בטוחה כמו לשלוח נערה למסע שופינג בקניון.
וזה לא שדורה לא התמסחרה עוד קודם – היא הכניסה מיליארדים במוצרים נלווים, אבל ההורים לפחות יכלו להתנחם בעובדה שהם קונים לילדים צעצוע חינוכי, ולא ברבי עם פרופורציות לא טבעיות של רגליים ארוכות, מתני צרעה ושדי פלסטיק ענקיים, או בראץ שרלילה עם שפתיים ענקיות ויותר מדי איפור. “יש מגוון לא קטן של מוצרים שכמעט בלתי אפשרי לרכוש לא ממותג, אז אם כבר, אני מעדיף את המותגים שמשדרים פחות אלימות, פחות רוח שטות, ודורה די עונה על הצורך הזה”, אומר ברק פיטוסי, בן 35, איש תקשורת וגרפיקה ששניים משלושת ילדיו, בני חמש ותשע, צופים בדורה.
***
ההידרדרות הערכית של דורה מלווה, באופן טבעי, במהפך חיצוני. ניקולודיאן ומאטל הודיעו במקור שיחשפו את הדמות המשופצת במלואה רק בסתיו ובינתיים שחררו צללית שלה, כאילו היתה אמבר החשפנית, צלליתה החשופה מוטלת על המסך רגע לפני שהיא מגיחה מאחורי הקלעים אל קדמת הבמה.
לפי הצללית, אצל דורה החדשה מחליף שיער שופע את תספורת הקערה, תיק בית הספר עם המפה המדברת נעלם, אולי לטובת סלולרי חכם עם מפות מקוונות ו-GPS, והחולצה ומכנסי הספורט עפו לטובת מה שנראה כמו שמלה קצרה שחושפת רגליים ארוכות. אלה, שנעטפו פעם בנעלי סקוטש וגרביים צהובים עם פרנזים, מסתיימות עכשיו בנעליים נשיות ואופנתיות (תודה לאל, על עקבים ויתרו לה, לעת עתה). בעוד דורה הישנה עמדה בטבעיות ונופפה בידיה, תנוחת היד של דורה החדשה מעודנת ופלרטטנית, ובמקום לעמוד יציבה על שתי רגליים היא עומדת עם רגל אחת באוויר מקופלת לאחור, ספק נוגעת ספק מתחככת ברגל השנייה. באתר Examiner.com שמו זו ליד זו את צלליתה של דורה החדשה ולצדה צללית של בובת בראץ; קשה היה להבדיל ביניהן.
דורה החדשה תפלג את הקונצנזוס המגדרי: בנים לא יוכלו להמשיך את ההזדהות הא-מינית איתה – היא תהפוך לאחת מהבנות, שירצו לדמות לה, והבנים או שלא ירשו לה לשחק איתם, או שיתאהבו בה. “ילדים יזדהו עם הדורה במראה החדש, לא זו הגוצה שמסכמת את התמימות הילדותית”, הזהיר הפסיכולוג ג’ק בויל בסאנדיי מייל הבריטי, ולין שרידן מאוניברסיטת קלדוניאן אמרה: “דורה נתנה השראה למיליוני ילדים בלי שתהיה במידה אפס. הסירו את ידיכם מדורה”.
הורים שראו את הצללית המאיימת לא נשמעו נלהבים. כמה מהם ארגנו עצומה ובה מחו על מסלול ההתבגרות הלא-טבעי של דורה, שלדעתם “לא היתה הופכת לאייקון אופנה או שופהוליקית. היא היתה מפתחת את כישורי קריאת המפה שלה ומדמיינת את המקומות אליהם היא יכולה להגיע. היא היתה מנצלת את כישורי פתירת הבעיות שלה להמציא דרכים חדשות להביא מים נקיים לקהילות נזקקות ברחבי העולם. אולי היא היתה הופכת לאצנית ברמה עולמית או הולכת אחרי אהבתה לחיות והופכת לפעילה לשימור הטבע או לביולוגית”. בקיצור, דורה המבוגרת משלבת את הערכים של אמא תרזה והיכולות של לארה קרופט. צחוק צחוק, אבל העצומה גייסה למעלה מ-5000 חתימות, והפרסום השלילי הטריד את ניקולודיאן, שמיהרה להדגיש שדורה החדשה לא תחליף את המקורית אלא תתווסף אליה, תתאפיין ב”דימוי עצמי גבוה, אינטלקט מפותח ורוח הרפתקנית”, ו”תמקם את המרחב ההרפתקני בעולם שבו פיתרון תעלומות מעוגן בסוגיות פרו-חברתיות רלבנטיות, כגון: חיסכון במים, התנדבות ונטיעת עצים”. לגבי הגרדרובה החדשה מסרו מניקולודיאן כי “הבובה החדשה לבושה בטוניקה, חותלות וסנדלים. היא אינה לובשת חצאית קצרה, כפי שנטען במספר פרסומים כוזבים”. טוב, ככה זה כשמתייחסים לדורה החדשה כאל ראש המוסד ומשחררים צללית שלה במקום תמונה. זמן קצר לאחר מכן שוחררה התמונה הלא מוצללת.
***
דורה לא לבד: דמויות ילדוּת אחרות לפניה עברו מהפך כדי להתאים לילדים שיונקים מגיל חד-ספרתי דימויי גוף מעוותים ופורנו חופשי מהטלוויזיה, משלטי החוצות ומהאינטרנט. דובי אכפת לי האהובים הלכו לדיאטנית והורידו את הכרס, צבי הנינג’ה עשו שעות נוספות במכון כושר ושריריהם השתרגו, באגס באני וחבריו מהלוני טונז הפכו לכנופייה לבושת שחורים מפחידה, ובובת הולי הובי הפכה מילדה עם קרזולת אדמונית ושמלת טלאים הומלסית לנערה עם שיער גלי בלונדיני, לבושה בחולצה קצרת שרוולים וג’ינס. אחת שעברה שינויים מאוד דומים לאלה של דורה היא סטרוברי שורטקייק, בובה ודמות מצויירת מהאייטיז. שורטקייק היתה ילדה שמנמנה עם נמשים, ראסטות אדומות, כובע קצפת ותותים ושמלה מיושנת עם שרוולים ארוכים – ובאופן כללי נראתה כמו קאפקייק. בשנה שעברה היא נכנסה לטיפול עשרת אלפים וויצאה ממנו בחורה גבוהה ודקיקה (היא כבר לא נוגעת בקצפת, מסתבר), לבושה בשמלה צמודה ועליונית עם שרוולים קצרים, שיער גלי ורוד וארוך ושפתיים נוצצות מליפגלוס. ב”ראיון” בגוד מורנינג אמריקה אמרה שורטקייק המונפשת: “יש רק דרך אחת לתאר את המראה החדש שלי: פשוט טעים!”. המראיינת שאלה מדוע היא שינתה את הלוק. “מי אוהבת ללבוש את אותה תלבושת שוב ושוב ושוב?”, צחקקה קורבן האופנה.
סטרוברי שורטקייק עם ליפגלוס זה סבבה, אבל ונסה הודג’נס בת ה-20 מ”היי סקול מיוזיקל” חטפה על הראש בשנה שעברה, כאשר צצו תמונות לנז’ריי ועירום שלה, שצולמו לדברי יחצניה באופן פרטי ודלפו לאינטרנט, וכמוה גם מיילי סיירוס בת ה-15, כוכבת “האנה מונטנה”, שהצטלמה אצל אני לייבוויץ ל”ואניטי פייר” כשהיא לבושה רק בסדין, גבה חשוף ומבטה פתייני.
לדורה היו כל הנתונים לגדול אל תוך הגיק-שיק האתני סטייל סשה ומאליה אובמה (שגם הן זכו לבובות בדמותן). החליפות רוצים לראות אותה כפקא3ה שמשדרת מיניות, כמובן רק עד הרמה המותרת על פי חוק המיינסטרים האמריקאי לכוכבת ילדים. אלא שהסיפורים של סיירוס והודג’נס, ועוד אינספור כמוהם, מזכירים לנו שברגע שמזניקים את המירוץ למיניות של כוכבות ילדים, קשה לעצור אותו. במיוחד כשהתקשורת והאינטרנט דורשים את ליטרת הבשר החשוף שלהם, והדרך מהשער של מעריב לנוער לשער של בלייזר קצרה מתמיד. כך שאם לא ניזהר, בעוד כמה שנים אנחנו עלולים למצוא את דורה מדגמנת אנורקסיה, מוציאה אלבום שירי פופ שעברו עריכה בפוטושופ ויוצאת מלימוזינות בלוס אנג’לס בלי תחתונים. חייבים לעצור את זה: בעולם יש מספיק פריס הילטוניות, לינדזי לוהאניות ואחיות אולסן. דורה יש רק אחת.
(הכתבה פורסמה במקור ב”רייטינג” ב-18/3/2009, ומובאת כאן בגירסה שונה מעט ומעודכנת)
כתבה מעולה. כל כך צודק.
הקישור בין הדמויות המצוירות והנערות האמיתיות שמתפשטות (“צולם באופן פרטי”, עאלק) מפחיד אך מדויק.
אבל נקרעתי מסוויפי השועל :) תומכת בתיאורית הקונספירציה של אקספלורר. ואולי זאת סתם בדיחה פרטית של מי שעשה את זה. תמיד כיף לדחוף בדיחות של מבוגרים למדיה של ילדים (לא קופצות לי עכשיו דוגמאות חוץ מאליס בארץ הפלאות, אבל אני זוכרת שיש כמה כאלה :)
שפה מכובסת
היית יכול להשתלח הרבה יותר ובצדק.
ספוילר:
בסוף היא מרזה עוד יותר, צובעת לבלונד ונפטרת מהשיזוף, אבל חוזרת להיות חננה כעיתונאית אינטרנט.
נו, לא יכולתי להתאפק.
מרתק. תודה.
לדעתי, דווקא מתיחת מותג דורה היא מעניינת ונכונה.
הרי הצרכנים שלה התבגרו ויש להם צרכים שונים.
יצירת דמות נוספת משאירה את הישנים אבל לא מאבדת את קהל הצרכנים הצעירים החדש.
“בקיצור, דורה המבוגרת משלבת את הערכים של אמא תרזה והיכולות של לארה קרופט.”
הערכים של אמא תרזה היו קצת שונים מאלה שתיארת.
וחוץ מזה, אני רק תוהה איפה, איפה כרמן סן דייגו; לאן, לאן היא נעלמה?
אסף: הם לא צרכנים, הם אנשים. קטנים אמנם.
יופי שהיא לא לובשת שמלה קצרה, אבל הם לא יכולים להכחיש שהתהליך הגרפי שהעבירו אותה מזכיר את התהליך שעבר על סטרוברי שורטקייק — מילדותיות להיפר-נשיות, עם שיער ארוך וגולש ועיניים גדולות ונוצצות ושפתיים מלאות וחיוך שכבר לא אומר “טוב לי על הלב” אלא מפלרטט עם הצופה.
זה לא רק הסקס והם יודעים את זה היטב, הבהמות. חלק מהקטע של דורה, וגם של סטרוברי, היה שהן לא מתאימות לאידיאל של יופי נשי. הן לא רזות. השיער שלהן לא מושלם. וזה בסדר. הן ילדות קטנות, לעזאזל. אצל דורה זה גם היה בקטע אתני — ללטינות אין עיניים כחולות. עכשיו דורה נראית כמו כוסית אקזוטית במיטב מסורת הפנטזיות הקולוניאליסטיות. זה די נורא.
מאמר מצוין.
ממליץ בחום על הסיכום של קווין סמית’ בנושא דורה (בערך דקה וחצי אל תוך הסרטון):
http://www.youtube.com/watch?v=WicOCdOUWQo
אה, באמת מאמר מצוין! גו עידוק!
@כולם: תודה על המחמאות ועל ההערות.
@ר’: תאוריית הקשר פותחה בשיתוף דורה ק. שכחתי לציין זאת, אז הנה.
@שי: למה להשתלח? ולמה יותר — מה היה חסר לך בכתבה?
@דניס: מדובר באמא תרזה מטאפורית. או במילים פשוטות: אמאש’ך תרזה.
@דורה: דורה החדשה מזכירה לי את ג’זמין מאלאדין של דיסני, הגירסה האקזוטית של כל נשות דיסני הזהות-כמעט-לגמרי מהשנים האחרונות. ולא תכננת פעם איזה פוסט על הנשים של דיסני, לפי סט המדבקות שראינו?
אני לא אכחיש שאני סודלת מהמסחור הכבד של דורה אבל הביתור שנעשה לה ושלל אחיותיה האייקוניות מזעזע אותי כמעט כמו לראות את קהל הצרכנים שלהן, ילדות בגילאי הגן, מגיעות עם גופיות קשירה וחצאיות מיני כאילו הן בדרך למועדון בנמל ולא ליום משחק של בצק צבעוני וצבעי גואש.
בתור זו שנאלצת לראות דורה כל יום (16:30 בהופ, למעוניינים, ושבת ב-9:00. כן, יש אנשים שערים בשעות כאלה, קוראים להם הורים), אפתח במחאת “ודייק” – הביטוי לעצירת חטפני הוא “חטפני, אסור לך לחטוף!” 3 פעמים. חסרה גם “ב” באנני לייבוביץ (אלא אם עברת לאיות נוסח “הארץ”).
החשיבות של דורה היא קודם כל בהיותה בת חוקרת, לא אחת שמכינה עוגיות כמו תותית אלא טום בוי שיוצאת לטבע, קוראת מפה ומתמודדת עם הטרול הרגזן ועם חטפני באומץ ותבונה. תוסיפו לזה את מוצאה ההיספני ותקבלו מהפכה אמיתית – במהלך התכנית דורה מלמדת את ילדי ארה”ב ספרדית. אם למתרגמים היו ביצים היא הייתה מלמדת בגרסה העברית ערבית, אבל כדי למצוא חן בעיני ההורים הפכו אותה למורה לאנגלית, שבזכותה הצהירה בתי בת השנתיים וחצי ש”כל הדברים הכחולןים נקראים באגלינת (כך במקור) בלו”. טוב, זה היה סתם שוויץ. בכל מקרה, לדורה יש חשיבות חברתית מעבר לרמיזות המחשב (הפתיח הוחלף מזמן לכזה עם כוכבים שלא מזכיר את משחקי המחשב, למרות שבהופ ממחזרים עונות אז אפשר עוד למצוא את הישן מדי פעם).
יש כמובן גם משחק מחשב של דורה, דווקא לא רע יחסית למשחקים לגילאים האלה.
אז לא מספיק שדיסני דוחפים לנו נסיכות שעברו ניצוחי הסרת צלעות א-לה שר, ושברבי מחזיקה בפרופורציות שלא היו מאפשרות לה לעמוד אם הייתה אמיתית, עכשיו הורסים גם את אחרונת הגיבורות הפמיניסטיות לגיל הרך. האמת, היו רמזים כשהתחילו לשווק בושם של דורה ואיפור לילדות בדמותה בשנה האחרונה.
כל הסיפור מעיד על טמטום של ניקולודאון – לפי הדיווחים האחרונים, ארה”ב נמצאת בעיצומו של בייבי בום שלא היה כמותו מאז סוף שנות הארבעים, כך שאמורים להיות בקרוב יותר קטנטנים מטווינז. או שהם בונים על שידורים חוזרים?
@דפי: אני משתדל בדרך כלל לאיית שמות פונטית. כך “אני” ולא “אנני”, “לייבוויץ” ולא “לייבוביץ'”.
זו פשוט כתבה מעולה. אחת מהטובות.
עידו, בקשר להערה על איות שמות: אם תתחיל להצהיר ש”כאן זה לא טוויטר, אין לי עניין בתגובות של 140 תוים), אני עוזב! :)
אמיתי: LOL.
עידו זה נורא ישן. הסיפור הזה התפרסם לפני חודש בכל מקום והגיע אפילו למקומות מביכים כמו שש עם עודד בן עמי. האינטרפטציה שלך היא כבר משהו אחר אבל אתה בדרך כלל מעודכן יותר
@דורית, העיכוב בזמנים הוא כי הכתבה פורסמה במגזין פרינט שבועי, והתפרסמה פה שבוע אחרי שהוא יצא. אבל התזמון היה מוצלח, כי המחאה הובילה את ניקולודיאן לפרסם הבהרה כמה ימים לפני הפרסום, ולהקדים את חשיפת הדמות לכמה ימים אחריו.
לבנים יש כבר מזמן את דייגו, התשובה הגברית לדורה (ולפעמים הם אפילו מתארחים זה בתוכנית של זו וההפך).
השם פיירפוקס נבחר אחרי שסוויפר השועל התפרסם.
[יופי. חצי-גנבת לי פוסט…]
אם כבר אז ראוי לציין שגם הולי הובי עברה מתיחת פנים ממש מכאיבה (וגם קיבלה חברות בנות מיעוטים):
אז
ועכשיו
ואתמול גיליתי לזוועתי שאפילו דובוני אכפת לי עברו דיאטה:
אז
עכשיו
@שרון, פספסת את המשפט “דובי אכפת לי האהובים הלכו לדיאטנית והורידו את הכרס, צבי הנינג’ה עשו שעות נוספות במכון כושר ושריריהם השתרגו, באגס באני וחבריו מהלוני טונז הפכו לכנופייה לבושת שחורים מפחידה, ובובת הולי הובי הפכה מילדה עם קרזולת אדמונית ושמלת טלאים הומלסית לנערה עם שיער גלי בלונדיני, לבושה בחולצה קצרת שרוולים וג’ינס”.
אמיתי: דורה כבר צבעה לאדום, אתה לא בעניינים.
אכן כתבה מעולה. נקרעתי מצחוק מהקטע של קונספרציית הפיירפוקס-אקספלורר.
רוב מה שאני אומר כאן יהיה סובייקטיבי. מצד שני, גם רוב מה שאתה אמרת סובייקטיבי, אז אין בעיה.
אני מסתכל על התמונות, ולא באמת רואה את הבעיה. דורה המבוגרת לא לובשת פחות מדורה הצעירה – אם אתה רוצה להכנס לפרטי צניעות קטנוניים שכאלו, אז דורה הצעירה לובשת חולצה שחושפת את הבטן שלה, רחמנא לצלן. דורה המבוגרת גם לא מעוצבת בדרך בה אנחנו רגילים לראות צעצועי בנות – אין לה חזה, פרופורציות הגוף שלה נמצאות עדיין בתחום הילדותי, והיא לא מהווה אידיאל מיני בלתי מושג כמו צעצועים אחרים.
יותר מזה, אני מוצא את הפירוש שלך לצללית קצת מגוחך ברגע בו רואים את התמונה האמיתית. תסתכל עליה – העיניים של דורה ממוקדות באופק וכל זרימת הדמות בתמונה היא של התקדמות. זו לא רגל מתחככת ברגל, זה צעד קדימה. דווקא האלמנט הזה, של הצעידה, נשמר – למה אתה בוחר לפספס אותו?
העובדה שהדגש של הדמות משתנה לא מפתיעה, בהתחשב בעובדה שכנראה ילדים בגילאים שונים מתעניינים בדברים שונים. אתה לא יכול לצפות שדמות ותכנים שמעוצבים לקבוצת גיל אחת יישארו רלוונטיים גם לאחרת. וזו בעצם כל הטענה שלך – בעיה עם העובדה שמשהו שמצא חן בעיניך (כמובן, עד כמה שאכפת לך מסדרות ילדים, וכו’) השתנה, בלי להבין שיש צורך בשינוי. אולי השינוי היה יכול להיות אחר, חינוכי יותר, אבל כולנו יודעים שלא כך פועלות חברות מסחריות.
@שחר, הכתבה נכתבה לפי הצללית, לפני שהתמונה המלאה נחשפה. הצללית שידרה מסר מסויים (תסתכל בלינק להשוואה בין הצלליות של דורה ושל בראץ), ובמסר הזה אפשר להאשים רק את ניקולודיאן, שבחרו לשחרר צללית שנראית ככה.
וגם אחרי חשיפת הדמות יש מה לבקר את השינויים בה, כפי שכתבו כמה אנשים בתגובות.
דורה היא לטינית??
ואני חשבתי שהיא בכלל מקישינב…
דורה הפכה לסמל סקס חדש אף איש לא היה מתכוון לראות סמל סקס חדש לילדים שלו ולכן היא “מסוכנת” יותר גרועה מדורה הישנה שפשוט רצתה להיות חלק מילדה שרוצה ללמוד וללמד אנגלית!!!
בוקרסט. ודי כבר.
דורה גם צבעה את השיער לבלונד, שמה עדשות כחולות בעיניים, הגדילה חזה לטריפל D והפכה לפרזנטורית החדשה של כללית אסתטיקה. מורן אייזנשטיין בשוק.
זה כול כך נכון
אבל… מה אכפת לך? למכור דמויות ילדותיות לילדים קצת-פחות-ילדותיים זה סך הכל רעיון די ישן, שבדרך כלל לא ממש מצליח אבל הוא נחמד כי הוא מאפשר לילדים להזדהות עם דמויות אהובות גם כשהם מתבגרים קצת.
אני רוצה להגיד שאם יהיה דורה ולא בוץ אלה דורה ודיגו!
אבל לפחות זה המאמץ המיוחד מבינים יש גם את ערוץ הילדים,לוגי,גטיקס חוץ מהופ טוב לפחות תסתכלו אם אתם בגיל 3!!!…
[…] בשער אחד מספרי הסדרה על שמו כשהוא רודף אחרי דורה מ”מגלים עם דורה” ויורק עליה. שם הספר: “פינוקי שומר צניעות“. הוא […]
[…] של מוזילה ב”מגלים עם דורה”. הנה הקטע הרלוונטי מכתבה שפרסמתי ב”רייטינג” […]
לדעתי לטובת כולם אפשר לעשות דורה חדשה , עם קצת מייקאובר היא תהיה מושלמת , אבל לא להוציא את דורה הישנה . האמת , אני לא סובלת דורה , אבל זה לא יזיק .
דורה ישנה – לילדים הצעירים .
דורה מתבגרת – לילדים הצעירים שהתבגרו אבל פשוט הם ישארו עם הדמות שגדלו עליה וגם ילמדו דברים לגיל יותר מתבגר במקום ה ” לץ גו , בוטס ” הצורב של דורה . ועם דורה החדשה ייתווספו עוד ילדים לסדרה . ולא , אני לא אהיה בינהם .
[…] • מן הארכיף: האם חטפני מ”דורה החוקרת” הוא פיירפוקס? […]